Benim Adım SAM Film Değerlendirmesi

Neden İzlemeliyim?

İyi anne baba nasıl olunur? Çocukların gerçekten ihtiyaç duydukları şeyler nelerdir?  Bizler, ebeveynler olarak, onların ihtiyaçlarını tam olarak karşılayabiliyor muyuz? Sevgi bütün engelleri aşar mı?

I Am Sam ( Benim Adım Sam) de bütün bu soruların, aklımıza gelmeyen, belki de bildiğimiz ama kabul etmeyi reddettiğimiz cevaplarını buluyoruz. Çocuğumuza, daha doğduğu andan itibaren her şeyin “ en iyisini” vererek, ebeveynlik görevimizi kusursuzca yerine getirdiğimizi sanıyoruz. En iyi kıyafetler, en iyi mamalar, en iyi oyuncaklar… Sonra biraz daha büyüdüğünde, en iyi telefonlar, tabletler, bilgisayarlar, en pahalı markalardan giyecekler, en iyi eğitimi alması için özel okullar ve en iyi geleceğe sahip olmaları için yapılan yatırımlar.

 Çocuklarımızın diğer çocuklardan hiçbir şeylerinin eksik olmaması için gecemizi gündüzümüze katarak çalışıyoruz. Ve bize sorulduğunda, “her şey çocuklarıma iyi bir gelecek sağlamak için” gibi onurlu bir cevap vererek mükemmel ebeveynler olduğumuzun altına imzamızı atıyoruz.

Maddi imkanların en güzellerini temin ederken onların gerçekte en çok ihtiyaç duydukları şeyleri unutmuşa benziyoruz. Çocuklar bütün bu maddi iyiliklerden daha çok, sevginin “en iyisini”, ilginin “en sıcağını”, kendilerine ayrılan zamanın “en kalitelisini” hak ediyorlar. Bu ihtiyaçları en güzel şekilde karşılanarak yetişen çocuklar, duygusal, sosyal ve kişilik yönünden, geleceğin sağlıklı ve güçlü bireyleri olacaklardır.

Film Hakkında:

I Am Sam, 2001 yılı ABD yapımı dram türünde bir film. Zihinsel engelli kişilerin hem kendilerinin hem de yakınlarının yaşadıkları zorlukları konu alan pek çok film yapıldı bugüne kadar. Rain Man ( Yağmur Adam), Forrest Gump, Gilbert’in Hayalleri, My Name is Khan ( Benim Adım Khan  ) bu alanda yapılan en iyi filmlerden bazıları. I Am Sam ( Benim Adım Sam) de onlardan biri. Yağmur Adam’dan sonra, beni en çok etkileyen film oldu.

Yönetmen ve Oyuncular:

Filmin yönetmenliğini Jessie Nelson yapmış. Başrollerinde ise, Sean Penn, Michelle Pfieffer ve Dakota Fanning var. Sean Penn, zihinsel engelli bir babayı canlandırdığı filmde rolünün hakkını fazlasıyla vermiş. Dakota Fanning de, küçük yaşına rağmen, zihinsel engelli babanın zeki kızı rolünde oldukça başarılı. Film teknik olarak kusursuz denecek kadar güzel. Senaryo, oyunculuklar ve tabi ki Beatles’in unutulmaz eserlerinden oluşturulmuş müzikler harika. Filmi henüz izlememiş olanlar varsa kesinlikle orijinal çekimini altyazılı olarak izlemelerini öneririm. 

Benim Adım Sam Filmi Fragmanı

Benim Adım Sam Filminin Konusu:
Filmin kısaca özetlemek gerekirse; Sam bir kafeteryada part time olarak çalışan zihinsel engelli bir adamdır. Bir gün evsizbir kadının onun evine sığınmasıyla Sam’in hayatı bir anda değişir. Kadın hamile kalır ve doğum yaptığı gün bebeği Sam’e bırakıp ortalıktan kaybolur. Kucağında küçücük bir bebekle ne yapacağını bilmez bir halde kalıverir zavallı adam.
İlk olarak kızına, hayranı olduğu Beatles grubunun bir şarkısından esinlendiği Lucy Diamonds ismini verir. Fizik olarak yetişkin olmasına rağmen, 7 yaşındaki bir çocuğun zekasına sahip olan Sam için, küçük bir bebeğin bakımı kolay olmayacaktır. Türlü zorlukların üstesinden gelerek, kızını büyütür. Bu süreçte ona verebileceği fazla bir şey yoktur Sam’in. Sahip olduğu tek şeyi, yüreğinde beslediği samimi, içten, çıkarsız sevgisini verir kızına. Ona dürüst ve saygılı olmayı ve asla yalan söylememeyi öğretir. Ve Lucy okula başlayacak yaşa gelir.

 Artık kızının yaşı babasının zeka yaşıyla aynıdır. Peki ilerleyen yıllarda ne olacaktır? Lucy büyümeye devam ederken babası zeka olarak aynı yaşta kalacaktır. Bunun ileride sorun olabileceğini varsayan devlet yetkilileri duruma el koyar. Küçük kızın babasından alınıp koruyucu aileye verilmesiyle ilgili hukuki bir süreç başlar.

Bu noktada Sam’i o güne kadar yaşadığı bütün zorluklardan daha büyük sıkıntılar beklemektedir. Yasalar karşısında, kızına iyi bir baba olabileceğini, onun sorumluklarını karşılayabilecek güçte olduğunu ispat etmesi gerekmektedir. Bu konuda kendisini savunacak bir avukata ihtiyacı vardır. Bir avukat bulmak, onunla konuşmak ve davayı almaya ikna etmek, Sam’in durumunda biri için oldukça zordur. Ama kızına olan sevgisi, ona her zorluğu aşabilecek gücü vermektedir. Ailesiyle sorunlar yaşayan ve bu yüzden de depresyonla mücadele etmekte olan bir avukat ( Michelle Pfieffer) Sam’in davasını yürütmeyi kabul eder.



Bu aşamada yargı süreci başlar. Çocuğun yetişmesinde, ebeveynin zeka seviyesi etkili midir? Sadece zeki insanlar mı anne baba olabilir? Sevgi mi daha üstündür yoksa zeka mı?
Bütün bu süreçte bu sorulara cevap bulunmaya çalışılacaktır. 
Lucy, babasıyla mı yaşamalıdır yoksa zeka seviyesi normal düzeyde olan koruyucu bir aileye mi verilmelidir? Hangisi bu küçük kızın sağlıklı gelişimi için en doğru seçim olacaktır?
Bu soruların cevapları, filmin ilerleyen sahnelerinde yavaş yavaş ortaya çıkar. Filmi henüz izlemeyen ve izlemeyi düşünenler için daha fazla açıklama yapmanın doğru olmayacağı kanaatindeyim.

Filmin Dikkat Çeken Sahneleri:
★Benim Adım Sam filminin pek çok sahnesinde, Efsane müzik grubu Beatles’a ithaflarda bulunulmuş. Baş karakter Sam ve onun yakın arkadaşlarının Beatles’a olan hayranlıklarıyla ilişkilendirilen hikayede sık sık grubun şarkılarına, posterlerine, grup üyelerinin hayatlarından alıntılara yer verilmiş. Filmin bir sahnesinde, grubun meşhur Abbey Road albümünün kapağını oluşturan, grup üyelerinin sırayla yaya geçidinden geçtiği fotoğraf, Sam ve arkadaşları tarafından ellerinde balonlarla canlandırılmış.

★Filmde atıfta bulunulan bir başka konu da, benzer bir hikayenin işlendiği, belki de türünün en iyi örneği olan Rain Man ( Yağmur Adam) olmuş. Özellikle, filmin son çeyreğindeki bazı sahnelerde, Sam’in giydiği kıyafetler ve yolda cesaretsizce yürümesi, Yağmur Adam Raymond ( Dustin Hoffman) ın şahsına münhasır tarzına birebir benzer olması tesadüf olmasa gerek.
★I Am Sam, son derece duygu yüklü bir film olmasına rağmen bazı sahnelerde eğlence unsuruna da yer verilmiş. Özellikle, Sam’in kendisiyle aynı durumda olan arkadaşlarıyla birlikte geçirdiği anları içeren sahneler bir anda yüzünüzde tebessüme yol açıyor.
★Filmin bir başka sahnesi, Bütün hikayede verilmek istenen mesajın özeti niteliğinde. Lucy pedagoglar gözetiminde tek başına sorguya alınır. Babasından ayrılmak istemeyen küçük kız sorulara yalan cevaplar vermeye başlar. Başka bir odada kızını ekrandan izlemekte olan Sam kızının yalan söylediğini duyunca paniğe kapılır. “ Hayır böyle yapmamalısın, yalan söylememelisin “ diyerek ekrana yaklaşır. Kızının görüntüsüne yüzünü yaklaştırıp “ yalan söylemeye ihtiyacın yok” der. “İhtiyacın olan tek şey sevgi… “

Benim Adım Sam Filmi Replikleri:
Burada filmde beni etkileyen repliklerden bir kaçını paylaşmak istiyorum :
💙-Lucy: Baba, sen farklısın. Sen diğer babalar gibi değilsin.
    Sam: Özür dilerim, özür dilerim.
    Lucy: Önemli değil baba. Önemli değil. Özür dileme. Ben şanslıyım. Kimsenin babası parka gelmiyor.

💚-Lucy: Baba, yalnızca kızlar mı yalnızdır yoksa yalnız erkekler de var mıdır? Varsa onlara ne denir?        
    Sam: Onlara 'Beatles' denir.

💜-Sam: Her sabah uyanıyorum ve hayal kırıklığına uğruyorum. Sonra etrafıma bakıyorum ve herkes ilerliyor. Ama nedense ben yapamıyorum. Ne kadar uğraşırsam uğraşayım asla yeterli olmuyor.

❤-Çocuk: Senin baban geri zekalı mı?
    Lucy: Evet
    Çocuk: Peki o halde sen de mi geri zekalısın?
    Lucy: Hayır ben zekiyim.
    Çocuk: Nerden biliyorsun?
    Lucy: Babam söyledi?

Sevginin en saf en temiz halini gördüğümüz ve onunla her türlü engelin aşılabileceğine şahit olduğumuz bu filmi özellikle anne babaların izlemelerini öneririm. Aileyle izlenebilecek sıcacık ve duygu yüklü bu film hakkında eklemek istediğiniz görüşlerinizi yorumlar bölümünde paylaşırsanız sevinirim. Sevginin en temiz halini bulmanız ve onu paylaşmanız dileklerimle

ailece izleyebileceğiniz bir başka film ;
Ters yüz (inside out) film değerlendirmesi





Yorumlar

  1. Bu film mükemmel ya. Herkes izlemeli bence. Filmdeki küçük kız büyüdü gitti başka filmler de çekti :)) ama belki en güzeli bu film.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumunuz için teşekkürler. Bir de Saklambaç adlı bir filmi var. Onda da gayet başarılı bahsettiğiniz oyuncu. Gerilim türü severseniz izlemenizi tavsiye ederim :)

      Sil

Yorum Gönder

Konuyla ilgili görüşlerinizi buraya yazabilirsiniz :)

Bu blogdaki popüler yayınlar

Evde At Kestanesi Kremi Yapımı

Hünkar beğendi Tarifi